Tuesday, October 5, 2010

Cara - cara install dan format Windows 7

Assalamualaikum...
arini aku nk jadi cikgu IT jap...maklumla mak aku soh jadi cikgu sekolah tapi hajat xkesampaian sbb aku xde bakat jadi cikgu kt sekolah...so jadi cikgu kt sini jela ea...

ok arini aku nk kongsi seciput knowlegde aku utk kite kongsi same - same....aku nk kongsi cara - cara install dan format windows 7..

cara - cara install Windows 7:

1. Buka bios setup dan pergi ke boot option.Pastikan urutan boot bermula dengan DVD/CD rom diikuti hard disk anda dan save setting.

2. Tunggu sehingga keluar Press Any Key To Continue dan tekan sebarang kekunci.windows akan loading file - filenya. Tunggu dengan penuh kesabaran.

                                        
 3. Setelah selesai loading filenya,windows akan restart dengan sendirinya,tunggu sehinga keluar paparan seperti dibawah.Anda boleh default setting dan teruskan proses install.


4. Tekan install now.


5. Akan keluar paparan license terms dan tick pada i accept the license terms dan klik next.


6. Terdapat 2 pilihan iaitu upgrade utk menaik taraf windows sedia ada dan custom utk install windows baru. Kebiasaannya pilih custom dan klik next.



7. pilih partition mana mahu di install windows dan klik partition tersebut. Pergi ke drive option(advanced) dan klik format.



8. Instalasi pun bermula. Anda boleh pergi buang air mahupun makan chickendis sebentar.

9. setelah semuanya telah siap diextract dan diexpand,windows akan restart. Anda boleh juga mengklik restart now utk menjimatkan masa anda.


10. setelah restart, windows akan kembali menyambung semula servis instalasi.


11. Tunggu sehingga instalasi lengkap semuanya.

12. Sikit je lagi. Masukkan user name dan password jika mahu dan klik next.

13. Masukkan CD Key.

14. Tetapkan Zon masa,tarikh dan masa.

15. Pilih lokasi rangkaian anda(jika ada)

16. Tunggu dengan penuh kesabaran.


17. Dah nampak dah...sikit lagi...


18. Siap!yahoo...!!!



Proses install windows 7 mengambil masa dalam 30 minit....

Ok,itu saje la yang boleh aku kongsi buat masa sekarang...pape kesalahan ayat or maklumat silalah komen eak??
ok bye!




5 comments:

  1. amboi jawi. senyap2 dah ade blog..huhu.. nice blog ko..

    ReplyDelete
  2. hehehe..tq2..saje je isi mase lapang smbil korek idung...

    ReplyDelete
  3. hahaha..aku tunggu ko pnye entri lak..

    ReplyDelete
  4. askum....cikgu it nak tanya sikit ni cara nak format komputer ker.bg tau la cara nak backup dulu.sy baru nak blajar ni.

    ReplyDelete